
Er søkemotoroptimalisering kun til nytte for rangering hos søkemotorer?
Bedrifter må stadig vurdere hva som er riktig å gjøre i forhold til deres tilstedeværelse på nett. Noe de ofte blir stilt overfor, som ikke alle bedriftsledere har et forhold til, er ordet søkemotoroptimalisering, eller SEO som det forkortes til på engelsk.
Dette er ikke et begrep som glir lett på tungen hos bedriftsledere som er vant til å prate om økonomisk resultat og bunnlinje. Søkemotoroptimalisering er for mange et vagt begrep som de egentlig ikke klarer å forholde seg til.
Mange bedrifter har i årevis kun tenkt at søkemotorene hadde sine brukere og deres bedrift har sine. I de senere år har de fleste innsett at man kan høste fordeler av å innse at man ikke er alene på internett og at man bør vurdere alle aktører på nett i forhold til at de påvirker hverandre. Søkemotorene lever ikke i en egen liten boble, men de ønsker å tilby en tjeneste til brukere og tilbydere som gir fordeler for begge. Alle tjenester må tilby en merverdi til en samhandling som eksisterer for å kunne etablere seg sterkt i markedet.
Det betyr altså at betingelsene som søkemotorene etablerer for hvordan man kan søkemotor-optimalisere nettsidene sine ikke er funnet opp av søkemotorene for å gi deg som bruker begrensninger eller for å gjøre livet ditt vanskelig, men de er etablert for at du som bruker skal få best mulig resultat ut av at du velger å benytte deg av deres tjenester. Dermed er det også viktig for søkemotorene å gi tilbyderne muligheter til å gi brukerne en god opplevelse når de benytter seg av søkemotorene.
Hvis brukerne ikke finner det de ønsker når de benytter seg av søkemotorene, så gidder de ikke bruke dem, og dermed er det også vanskelig å finne frem til de leverandørene, eller tilbyderne, man ønsker.
Hva er søkemotoroptimalisering?
For de fleste som ikke jobber med IT eller IT-relaterte tjenester, så kan dette være et uforståelig begrep. Men forklart på en enkel måte, så er det hva som trengs for at du skal kunne komme høyere opp på resultatlisten når en bruker utfører et søk hos søkemotoren enn det konkurrentene dine gjør. Det finnes et sett med regler for å bestemme hvordan denne rangeringen foregår, men disse reglene er i stadig endring for å tilpasse seg hva brukerne til en hver tid ønsker.
Reglene som finnes i dag, kan være ganske annerledes enn hva betingelsene for SEO er i morgen. I søkemotorenes ungdom var den viktigste delen av deres rangering en vurdering av et antall søkeord på forskjellige nettsider, og disse hadde søkemotorene på forhånd indeksert slik at de raskt skal kunne finne frem til de aktuelle nettsidene. I dag er disse mye mer enn indeksering, og indeksering er også til en viss grad blitt en mindre del av betingelsene.
I dag inkluderes ting som hvordan sidene dine refereres fra andre sider, hvilken sikkerhet du benytter på sidene dine og om sidene dine er mobiltilpassede i vurderingen. Hvis dine nettsider ikke tilfredsstiller disse etablerte kravene, så faller du på rangeringen, og hvis du forsøker å manipulere reglene og det blir fanget opp, så kan du få penalties og miste rangeringen.
SEO og brukeropplevelse
Når man ser nærmere på kravene som stilles for søkemotoroptimalisering, så vil man oppdage at tilfredsstillelse av disse kravene vil øke brukeropplevelsen. Dette er også hensikten med kravene. Hvis søkemotorene anbefaler en nettside fremfor en annen, så bør dette være hva brukerne ønsker seg. Ikke bare i form av informasjon, men også i form av funksjonalitet som hjelper brukeren med å finne akkurat det svaret han eller hun ønsker, eller det produktet som ønskes.